Henny ville polisanmäla ett brott – gav upp till slut

När Henny Nilsson ville ringa in och anmäla ett bedrägeriförsök hos polisen stötte hon på patrull – men inte den hon väntat sig. Telefonkön var för lång.

ANNONS
|

Nyligen fick 78-åriga Henny Nilsson från Tjörn ett samtal som hon misstänker kan ha varit ett bedrägeriförsök.

– Han sa att jag hade en obetald räkning från Telia. Men jag har ju Tele2 och inte Telia, säger Henny Nilsson som var uppmärksam på varningstecken för telefonbedrägeri under samtalet, inte minst eftersom hon läst i ST-tidningen om att en kvinna på Orust nyligen blivit utsatt för ett bedrägeriförsök.

Ville rapportera

För Henny var det självklart att polisanmäla bedrägeriförsöket, för brottsstatistikens skull. Men när hon ringde 114 14 var väntetiden lång.

– Första gången jag ringde så var det 50 minuters kö. Då satt jag och väntade i en halvtimme. Sen tänkte jag att jag skulle vänta i en timme så kanske det har gått ner. Men när jag ringde igen var det en och en halv timme och då tänkte jag, nej det går inte, säger Henny Nilsson.

ANNONS

Vad tror du är riskerna med långa telefonköer till polisen?

– Det är att folk skiter i att anmäla. Det måste ju bli så. Man lägger ju inte en och en halv timme på att säga att det var på väg att ske ett brott, säger Henny Nilsson som även säger att hon inte vet om det är någon idé att försöka rapportera om brottet igen.

När ST-tidningen kontaktar polisen för att höra hur de ser på saken finns ingen talesperson tillgänlig. Men i ett mejl till tidningen skriver polisen att man är medveten om de långa köerna till deras nummer 114 14.

”Vi är såklart inte nöjda med de långa kötiderna och arbetar för att komma till rätta med detta,” skriver Anna Engelbert, pressekreterare.

Bland annat vill man anställa fler berättar hon.

Gå in på hemsidan i stället

Man vill också styra över samtalen till polisens hemsida i stället. Då kan man skicka ut direktlänkar så att personer kan upprätta sin anmälan via polisen.se.

”Vi beräknar att ca 80 % av de samtal som kommer in till polisens kontaktcenter hade kunnat lösas via polisen.se eller inte är ett polisiärt ärende över huvud taget,” står det i mejlet.

Samtidigt medger polisens talesperson att de långa köerna gör att mörkertalet kring vissa brott kan öka. Vilket i sin tur ger en bristande bild av brottsutvecklingen.

LÄS MER:Äldre synade skum uppringare

LÄS MER:Polisen varnar för oseriösa knivslipare

LÄS MER:Misstänkt bedragare hotade att stänga av äldre pars telefoner

ANNONS