Genrebild.
Genrebild. Bild: Arkivbild

Fortsatt ja till höghastighetståg – men ekonomin bör utredas

Stenungsunds kommun säger ja till att skapa en transportkorridor genom kommunen för framtida höghastighetståg med en lokal station främst vid Munkeröd – men kommunens ekonomiska risktagande i projektet måste klarläggas först.

ANNONS

Det var kristdemokraten Nedžad Deumic som vid kommunstyrelsens sammanträde i måndags tog upp frågan om vilket ansvar kommunen skulle få ekonomiskt i en regional som transportkorridor Skagerrak. Den berör alla kommuner från Göteborg till norska gränsen och är tänkt som en bana för höghastighetståg och snabba transporter mellan Göteborg och Oslo. Banan kommer däremot inte att kunna trafikeras av godståg som måste köras på den gamla Bohusbanan.

Projektledningen för höghastighetstågen vill nu ha ett första besked av kommuner som berörs om de är positiva till principen att satsa på ett snabbtåg till Oslo. Där säger Stenungsund ja men man vill alltså först veta vilka ekonomiska konsekvenser en medverkan har för kommunen. Det här förslaget från Nedžad Deumic ställde sig alla partier i kommunstyrelsen bakom.

ANNONS
Nedžad Deumic (KD).
Nedžad Deumic (KD). Bild: Sven Lundstedt

– Jag kände bara att vi måste få klarhet i om det handlar om kommande kostnader för Stenungsunds kommun. Strukturprojekt av detta slag brukar vara omfattande och det är inte sällan som kommunerna får gå in med pengar trots att det handlar om satsningar med andra huvudintressenter. Det här bör klarläggas innan vi säger mer, säger Nedžad Deumic.

Stenungsund konstaterar att det finns två möjliga lägen för en station längs en ny höghastighetsjärnväg öster om E6. Det ena är Munkeröd, det andra Stora Höga.

LÄS MER:Här kan stationen för höghastighetståg hamna

Kommunstyrelsen konstaterar också att kommunen utgår från att tillkommande genomgående godstrafik leds på andra järnvägar än Bohusbanan genom Stenungsund. Man skriver bland annat att en möjlighet finns att köra godstrafiken via Göta älvdalen till Trollhättan och därifrån till Uddevalla och genom norra Bohuslän.

Det var i mars förra året som kommunstyrelsen ställde sig bakom avsiktsförklaringen för konsortiet Transportkorridor Skagerrak. Idén bakom satsningen är att järnvägen ska gå på en brobana 20 meter ovanför marken eller i tunnlar genom berg och högbro genom dalgångar. Man planerar en station i varje kommun.

Kommunstyrelsen i Stenungsund konstaterar också att Bohusbanan fortsatt kommer att trafikeras av Västtrafik med pendeltåg där planen är att utveckla denna till 15-minuterstrafik mellan Stenungsund och Göteborg och 30-minuterstrafik mellan Uddevalla och Stenungsund. Att välja höghastighetståg för dessa resor lönar sig inte utan detta tåg kommer främst att användas för längre resor från Göteborg till Norge och söderut från Göteborgs central. Stenungsunds kommun ser Munkeröd som det bästa alternativet för en lokal station.

ANNONS