En station för höghastighetståg kan hamna vid Munkeröd/Stenungsundsmotet alternativt vid Spekeröd/Stora Högamotet.
En station för höghastighetståg kan hamna vid Munkeröd/Stenungsundsmotet alternativt vid Spekeröd/Stora Högamotet. Bild: Google maps

Här kan stationen för höghastighetståg hamna

Munkerödsmotet eller Stora Högamotet är två möjliga lägen för en lokal station i Stenungsund för ett framtida höghastighetståg genom Bohuslän. Däremot bör genomgående godstrafik mellan Göteborg och Oslo inte ledas på nuvarande Södra Bohusbanan.

ANNONS

Det här säger Stenungsunds kommun som utrett de lokala möjligheterna till sträckning och stationslägen för ett framtida höghastighetståg mellan Göteborg och Oslo. Kommunen konstaterar att sträckningen av en kommande bana bör följa E6 i så stor utsträckning som möjligt för att minimera miljöeffekterna. Man bör lägga banan på den sida av motorvägen där projekteringen har bästa förutsättningar.

Kommunen pekar alltså på två möjliga stationsläge, ett vid Munkeröd/ Stenungsundsmotet och ett vid Spekeröd/Stora Högamotet. Enligt konceptet för ett framtida höghastighetståg är det endast ett enda läge för en station som är aktuell i Stenungsund.

Utredningen om stationslägen och sträckning görs av alla kommuner i Bohuslän och Stenungsund ställde sig bakom avsiktsförklaringen för konsortiet transportkorridor Skagerack i mars 2020. Nu skall en lämplig korridor identifieras genom landskapet. Höghastighetsbanan går på en brobana på cirka 20 meters höjd alternativt i tunnlar genom berg och högbro över dalgångar. Målet är en timmes restid mellan Göteborg och Oslo.

ANNONS

Stenungsunds kommun är inte är beredd att godta godstrafik i stor omfattning på Södra Bohusbanan genom Stenungsund. Förslaget att köra godstrafiken på Bohusbanan avvisas eftersom detta skulle öka trafikeringen markant genom samhällena i kommunen. Istället menar kommunen att man bör köra godstrafiken i Göta älvdalen och vidare antingen via Uddevalla och Norra Bohuslän till Norge eller via Dalsland.

Stenungsunds kommun menar också att Södra Bohusbanan fortsatt ska trafikeras av Västtrafik med pendeltåg, 15-minuterstrafik mellan Stenungsund och Göteborg och 30-minuterstrafik mellan Stenungsund och Uddevalla. Arbetspendling kommer fortsatt att vara den dominerande delen av av resor på Södra Bohusbanan. Höghastighetståget används främst för längre resor till Norge och söderut via Göteborg.

De bägge stationslägena ska kunna nås med bil och har behov av många parkeringsplatser. Stationsläget vid Munkeröd ger nära tillgänglighet till centralorten Stenungsund samtidigt som det finns god anknytning till E6 och lokalbusslinjer kan dras nära.

Stationsläget Stora Höga/Spekeröd är idag en knutpunkt där utbyggnad av bostäder och handel planeras. Närheten till befintlig bebyggelse är sämre och det finns inga lokalbusslinjer i närheten.

– Vi har nu som ett första steg i en planering tittat på detta och det har snart sagt alla berörda kommuner gjort, konstaterar samhällsbyggnadschef Daniel Jerling efter att den lokala studien presenterats för politikerna.

ANNONS