Visit Sweden har listat 21 platser i Sverige, som Ikea hämtat sina produktnamn ifrån, och som de nu vill få fler både nationella och internationella turister att upptäcka. Däribland Skärhamn.
Visit Sweden har listat 21 platser i Sverige, som Ikea hämtat sina produktnamn ifrån, och som de nu vill få fler både nationella och internationella turister att upptäcka. Däribland Skärhamn. Bild: Arkivbilder

Visit Sweden vill locka turister till Tjörn med hjälp av Ikea

Toalettborsten Bolmen, taklampan Misterhult och knoppen Skärhamn, alla tre har de en sak gemensamt. De är Ikeaprodukter döpta efter olika platser i Sverige. Nu vill upplevelseguiden Visit Sweden få fler att hitta till orterna bakom möbeljättens välbekanta produktnamn.

ANNONS

I en kampanj för att locka turister säger sig Visit Sweden vilja skapa nyfikenhet kring platserna bakom produkterna som finns i många svenska och utländska hem.

– Vi vill med värme och glimten i ögat visa upp originalen bakom några av de kanske lustigt klingande produktnamnen som blivit mer kända än platserna som namnen lånats ifrån, uppger Susanne Andersson, vd för Visit Sweden i ett pressmeddelande.

I kampanjen presenteras ett 20-tal platser där man kan besöka allt från vikingamonument, pittoreska städer, slott och silvergruvor till att testa forspaddling, hundspann, flugfiske och isbad.

Lyfter Akvarellmuseet

På listan över några av Sverigepärlorna finns också Skärhamn som enda ort i Västra Götalandsregionen. Skärhamn lyfts för sitt kustnära läge ”där man med fördel avnjuter dagsfärska skaldjur och upplever internationell konst på Nordiska Akvarellmuseet”, skriver Visit Sweden i sitt pressmeddelande.

ANNONS

Skärhamn har av Ikea satts på den internationella kartan genom att de döpt några av sina knoppar, handtag och kläppar till skåpluckor och lådor efter orten.

En av möbeljätten Ikeas knoppar, döpt efter Skärhamn.
En av möbeljätten Ikeas knoppar, döpt efter Skärhamn. Bild: Ikea

Ser det som en ära

Cathrine Berntsson, tillförordnad förvaltningschef för kultur och fritid i Tjörns kommun, skrattar när hon får frågan vad hon tycker om nyheten att Visit Sweden nu vill lyfta Skärhamn som turistmål med hjälp av Ikeas produkt.

– Spontant kan jag ju bara säga, vad spännande och kul för detta var faktiskt en nyhet för mig. Som liten kommun behöver man ju också draghjälp i alla sammanhang för att lyfta näringsliv och turism, så det här ser jag förstås därför bara som positivt.

Att Ikea har lagt beslag på ortsnamnet för att namnge en knopp tycker hon också bara är roligt.

– Ja men visst, en knopp är ju ändå en viktig del för att öppna upp och själva kronan på verket för att få upp något fastlåst, så det ser jag bara som en ära, fortsätter Cathrine Berntsson med ett nytt skratt.

Platserna Visit Sweden vill lyfta i kampanjen

Askersund i Örebro län (skåpslucka)

Björksta i Uppsala (bild med ram)

Bodviken i Västernorrland (tvättställ)

Bolmen i Kronoberg (toalettborste)

Ektorp i Stockholm (soffa)

Hemsjö i Blekinge (blockljus)

Himleån i Halland (handduk)

Höljes i Värmland (pendellampa)

Ingatorp i Jönköpings län (utdragbart bord)

Järvfjället i Västerbotten (gaming-stol)

Kallax i Norrbotten (förvaringshylla)

Laxviken i Jämtland, Härjedalen (skåpslucka)

Misterhult i Kalmar län (taklampa)

Mästerby på Gotland (köksstege)

Norberg i Västmanland (klaffbord)

Rimforsa i Östergötland (arbetsbord)

Skärhamn på Tjörn (knopp)

Stubbarp i Skåne (skåpsben)

Toftan i Dalarna (avfallshink)

Voxnan i Gävleborg (duschhylla)

Vrena i Sörmland (bänkskiva)

ANNONS