Tjörns fixare lär äldre att använda mobilen

Tjörns fixartjänst har fått digital kompetens. Hjälpen som förebygger skador i hemmet handlar nu också om internet och mobiltelefoni.

ANNONS
|

Möjligheten att få hjälp med saker i hemmet som innebär risk för fallskador har funnits länge. Den har nu utökats till att även gälla digitala plattformar – en digital fixartjänst.

– Nu vill vi synas så att folk får reda på att den här tjänsten finns. Vi har nått ut till många men ännu inte till alla, säger Marina Falck som två dagar i veckan sköter kommunens digitala fixartjänst, digifix.

Två dagar i veckan

Måndagar och torsdagar åker hon hem till äldre som begärt hjälp med att komma ut på nätet.

– Det kan vara att ladda ner nödvändiga appar till en ny mobiltelefon man fått av anhöriga, komma igång med e-post på datorn eller sköta bankärenden via internet, fortsätter Marina Falck.

ANNONS

Digifixaren har också tips på hur man kan handla och beställa hem varor på nätet, exempelvis mediciner. Kommunens fixare har tystnadsplikt och tjänsten kostar ingenting.

Två som fixar

Folk är väldigt tacksamma för hjälpen med mobiler, paddor och datorer menar digifixaren:

– Det är väldigt roligt för många blir jätteglada!

Den digitala fixartjänsten har funnits ett par månader och gäller alla kommuninvånare som fyllt 67 år.

Övriga dagar i veckan jobbar Marina Falck på Lilldals äldreboende i Kållekärr. På Lilldals korttidsboende finns hennes kollega i den traditionella fixartjänsten.

– Vi stöttar varandra och kan hoppa in om den andra skulle bli sjuk, säger fixaren Ingela Vingård.

Uppdämt behov

Efter en nedgång under pandemin har fixartjänsten nu fler uppdrag från äldre kommuninvånare. Ingela Vingård kan hjälpa till med vanliga göromål som inte kräver hantverkare och allt som innebär att man måste klättra på stegar.

– Ett fall kan få svåra konsekvenser. Det är lång rehabilitering efter exempelvis en höftledsoperation.

Det vanligaste uppdraget är att byta gardiner, där efter kommer glödlampor.

Alla som fyllt 80 år blir kontaktade av kommunens fixare och får information om båda tjänsterna. Det är dock inte alla som är intresserade.

– Idag är 80-åringar ofta så pigga och vältränade att de inte tycker att de är i behov av hjälp.

Unga till sinnet

På det viset kan den digitala fixartjänsten vara tacksammare att arbeta med.

– Många kan bli riktigt uppspelta när jag visar vilka möjligheter som finns att ladda ner filmer, bekräftar Marina Falck.

Men Ingela Vingård vill vara ute i tid för att förebygga fysiska skador. Som äldre finns det risk att man överskattar sin förmåga:

– Man är yngre i huvudet än i kroppen, konstaterar hon.

ANNONS