Özz Nûjen gav starkt framträdande i pjäsen Laika

Ett 80-tal personer kom för att se Özz Nûjen i pjäsen Laika som gavs på tisdagskvällen på Billströmska på Tjörn. Det fanns plats för en större publik, vilket Özz Nûjen också fick med i inledningen av föreställningen, men spontanbesökarna uteblev.

ANNONS
|

Tjörns kultur- och teaterförening har sammanlagt tre föreställningar inbokade i höst på Billströmska i samverkan med Riksteatern. Den första, Laika, med Özz Nûjen ackompanjerad av Markus Räsänen på dragspel och Helena Bergström som inspelad röst, gavs på tisdagskvällen och ett 80-tal personer kom för att se den.

Föreställningen var den sjätte i ordningen av höstens drygt 40 turnéstopp som avslutas i slutet av november i Fagersta. Pjäsen som skapats av den italienske skådespelaren och författaren Ascanio Celestini, som också regisserar Özz Nûjen, är stark och Nûjen lyser i sitt framträdande.

Kräver sin publik

Redan innan han kliver upp på scenen förklarar han att det här inget stå-uppframträdande, utan en förställning som kräver sin publiks närvaro. Och vi kastas snabbt in i berättelsen om de förfördelades kamp genom livet. Han ställer ibland frågor, frågor som i alla fall jag blir tveksam till om han vill ha ett svar på, men den om vem som är mest känd får han en hel del svar på.

ANNONS

– Özz Nûjen, ropar någon ur publiken.

– Nej, om jag vore väldens kändaste person skulle det varit utsålt här i dag, svarar han och både han och publiken skrattar.

Han får fler svar, som Zlatan till exempel, men det ska visa sig att det är helt fel gissning, då det han fiskar efter är självaste Gud.

Tragiska livsöden

Tempot i skiftningarna mellan karaktärerna är bitvis snabbt och mycket intensivt. Pjäsen beskrivs av Riksteatern som en smart, varm och rolig pjäs där allvar och skratt går hand i hand. Men ibland fastnar skrattet i halsen som när publiken får en djupare inblick i karaktärerna, den prostituerade kvinnan, mannen som mist sitt lagerarbete och som blivit uteliggare, och den ensamma gamla kvinnan och hennes till synes galna och mycket troende granne.

Publiken är också närvarande den här kvällen, men precis på väg in i en krävande monolog ringer någons mobil. Allt stannar plötsligt upp när Özz Nûjen blir märkbart påverkad av störningen som kanske varar en ganska lång minut. Publiken och skådespelaren får vänta tills besökaren under en stressad situation får till en avstängning av mobilen. Nûjen, som spelade pjäsen 55 gånger förra året, lyckas skickligt hitta tillbaka in i rollen och går sedan vidare som om inget hänt. Han gör verkligen ett starkt framträdande som dröjer sig kvar långt efter strålkastarna släckts. Efteråt skyndar han att få hjälp med att få av sig sin mikrofon för att hinna ta i hand och tacka så många han kan för att de kom.

– Jag tycker det gick bra, det var en jättefin publik och bra lokal. Jag tyckte rummet var bra och det blev en bra klang. Publiken är också absolut det viktigaste i ett sådant här spel, säger Özz Nûjen.

Vad krävs av dig för att göra en sådan här pjäs?

– Den kräver att jag lärt mig 66 stycken A4 sidor text. Texten är rik på metaforer och väldigt mycket viktiga ord som har många innebörder och vissa är också tvetydiga. Det gäller att veta varför och när man säger det man säger och dessutom att få göra det här tillsammans med Sveriges bästa dragspelare.

Spontanbesök uteblev

Lokalen kan ta drygt 100 besökare, men flera rader gapade tomma. Den lilla teaterföreningen med dess 120 medlemmar är naturligtvis beroende av att besökarna verkligen kommer när de bjuder in till föreställning. Anna Klingstedt är ordförande för Tjörns kultur och teaterförening. Hon hoppades på fler biljettköp i dörren, men spontanbesökarna uteblev.

– Det är ett 80-tal inklusive omkring 20 elever från Billströmska folkhögskolan som förköpt biljetter, men förhoppningen är att det kommer en del som köper vid dörren, sa hon strax innan föreställningens början.

Föreningen är fram tills föreställningen startar ovetande om hur många som verkligen kommer dyka upp.

– Det har blivit så efter coronapandemin att publiken är sena med att köpa biljetter, men vi ser en liten tendens till att det börjar förändras. Vi har faktiskt haft en del köp vid dörren tidigare, säger Anna Klingstedt.

LÄS MER:Inflytelserik kvinnorättskämpe i fokus vid ny dramaguidning

LÄS MER:Rymdsaga om dödlighet på klassrumsturné

LÄS MER:Hogia firade 40 år – med Lena Philipsson

ANNONS