– De stora utredningarna är gjorda. Jag vill att man förbättrar korsningen snarast, innan det inträffar en svår olycka, säger Kjell Hermansson, som äger marken runt korsningen.
Sikten vid korsningen är bara ett 40-tal meter. Med mycket trafik och en hastighetsbegränsning på 70 kilometer i timmen på väg 727, där bilister, cyklister och tunga fordon samsas på en bredd av sex meter, är sträckan enligt Trafikverkets egna utredningar mer olycksdrabbad än andra vägar av liknande standard. Det sker enligt Trafikverkets utredning nästan en olycka per år med personskador.
– Myndigheterna har dömt ut den här korsningen för flera år sedan och det är fem år sedan Trafikverket gjorde sin utredning. I den lyfts flera tänkbara åtgärder fram för att förbättra trafikförhållandena. Det här arbetet skulle ha gjorts hösten 2017, men det är väldigt lite som har hänt, säger Kjell Hermansson.
Trafikverket slår i sin utredning fast att sikten bör vara åtminstone 120 meter i alla riktningar, mot nuvarande 30 till 60 meter. De förslag på åtgärder som tagits fram handlar om saker som att spränga bort ett par bergsknallar på var sida om korsningen, ett skyddsräcke vid hällristningarna som finns intill korsningen och en parkeringsplats för buss och några bilar. Det går i linje med de förslag Kjell Hermansson själv presenterade för Trafikverket redan för elva år sedan. Det är så länge han uppvaktat Trafikverket, kommunen, myndigheter och andra berörda i sina försök att få till en lösning på trafiksituationen.
Han har dokumenterat allt i en blå, välfylld gaffelpärm sedan den 19 maj 2010.
– Det handlar inte om några jättestora och dyra åtgärder. Det är kostnader på totalt cirka 1,3 miljoner kronor, som utredningen kom fram till för fem år sedan, säger Kjell Hermansson.
En arkeologisk utredning är också gjord sedan ungefär fem år tillbaka, men enligt Trafikverket förutsätter åtgärderna vid korsningen att Tjörns kommun är med och finansierar den tilltänkta parkeringen.
Det enda som hittills har gjorts för att förbättra trafiksituationen är en skylt med väjningsplikt om man kommer från Pilanehållet och ska ut på väg 727. Den sattes upp för två och ett halvt år sedan.
Lars Carlsson, M, ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, håller med om att ärendet blivit segt.
– Det har varit segt, men det har förts diskussioner om exempelvis en bussparkering och siktförbättringar mellan kommunen och Trafikverket. Nu har vår trafikingenjör slutat och den här frågan har tillfälligt landat hos en annan handläggare hos oss, säger han.
Tomas Bergbom är handläggare på Trafikverket.
– Vi är nog rätt så överens med kommunen om vad det är som ska göras, men vi behöver hitta former för att samordna det här, alltså vad är det Trafikverket ska göra och vad är det kommunen ska göra. Sedan är det här området ganska ömtåligt i och med att fornlämningen finns och för att sätta ett skyddsräcke krävs tillstånd.
Enligt Trafikverkets utredning, en så kallad åtgärdsvalsstudie, planerades åtgärder under hösten 2017. Det är fyra år sedan. Men Tomas Bergbom vill idag inte ge något svar på när dessa åtgärder ska göras.
– Jag kan dessvärre inte lämna någon exakt tid för det.
Kan studien behöva göras om nu när den snart är fem år gammal?
– Jag kan inte tro att den ska behöva göras om. Man gjorde den här studien för att man har sett att det är problem i korsningen.
Åtgärderna beräknas kosta cirka 1,3 miljoner kronor. Kan det bli dyrare när det har dragit ut så länge med tiden?
– Det handlar inte så mycket om ekonomi, utan om samordning och att saker görs på ett riktigt sätt.
Vem ska ta initiativet då, för att någonting ska hända?
– Både Trafikverket och kommunen. Det är ett ansvar som vi har gemensamt.
Fotnot: Skulpturparken vid Pilane har de senaste åren lockat uppemot 100 000 besökare till Tjörn varje sommar, under perioden maj till och med september. Besökarna tar sig framför allt in och ut till skulpturparken via korsningen väg 727 Basteröd/Pilane.