Trafikproblemen på lv 160 genom Stenungsund och Tjörn är många. Nu hoppas STO-kommunerna på en ny chans till vägpengar.
Trafikproblemen på lv 160 genom Stenungsund och Tjörn är många. Nu hoppas STO-kommunerna på en ny chans till vägpengar. Bild: Robin Aron

Inga nya vägpengar till lv 160: ”Verkligt bekymmersamt”

Den hårt trafikerade länsväg 160 genom Stenungsund och Tjörn skulle inte få några vägpengar för ombyggnad eller förbättringar under de närmaste 12 åren. Nu flaggar regionrådet Kristina Jonäng (C) för att det finns en chans, efter att regionen godkänt länsplanen.
– Det finns olika potter som ännu inte är fördelade och där kan det finans möjligheter.

ANNONS
|

De enda större regionala pengar som går till STO-regionen är 86 miljoner till det nya Resecentrum i Stenungsund som i huvudsak ska genomföras 2024-2025. Den totala kostnaden ligger på 171 miljoner och staten/regionen betalar hälften, men resten, 86 miljoner, får skattebetalarna i Stenungsund stå för.

Det här framgår av den nya regionala trafikplanen som Västra Götalandsregionen beslutet om. Planen gäller mellan 2022 och 2033 och det är mycket lite pengar som STO-regionen fått med. Kommunerna hade hoppats att få med pengar till utbyggnad och upprustning av länsväg 160 som dagligen har stora bekymmer med långa trafikköer ut mot öarna, inte minst kring Nösnäs trafikplats.

ANNONS

– Tyvärr har vi inte fått något gehör utom att vi kan få pengar till ett separat busskörfält. Man ska nu tydligen istället göra om hela åtgärdsvalsstudien för länsväg 160, säger Stefan Swedhem, infrastrukturutredare i Stenungsunds kommun.

Inga projekt på Orust finansieras

I länsvägplanen har Orust inte fått med ett enda projekt och för Tjörn säger regionen att man inom tioårsperioden ska bygga klart den starkt försenade Myggenäs Korsväg. Det är ett projekt som ligger kring 50 miljoner och som egentligen skulle varit byggt för flera år sedan. Även här tvingas Tjörns kommun betala stora pengar för den statligt ägda länsvägen, när en rondell ska byggas vid Myggenäs Korsväg. In i det sista har det också varit tvist om gång- och cykeltunnlar i anslutning till korsvägen.

Stenungsund får också ett löfte att ur potten på 105 miljoner för länsjärnvägar få 20 miljoner för spårbyten och spårombyggnader vid nya resecentrum. De stora pengarna satsas på en ny station vid Brunnsbo i Göteborg.

I övrigt konstaterar regionen i planen att de tre kommunerna Stenungsund, Tjörn och Orust gemensamt har åtagit sig att finansiera en åtgärdsvalsstudie för en ny bro till Orust, men finansieringen av en bro ska ske utanför den regionala och nationella vägplanen.

– Det enda som skett hittills är att studien vi ska betala till Trafikverket har höjts från 900 000 kronor till 3 miljoner säger kommunalrådet Martin Johansen (L) på Tjörn.

Satsar på Kungälv och Uddevalla

I kommunerna kring Stenungsund har man däremot fått bättre utdelning i vägplanen. Kungälvs kommun får avsatt minst 344 miljoner, men det kan bli upp mot en halv miljard, för en ny länsväg 168 mellan Kareby och Ekelöv mot Marstrand. Samma kommun får också under perioden 24 miljoner för ombyggnad av samma länsväg 168 vid Tjuvkil och dessutom hälften av kostnaden på 50 miljoner till en elfärja i Marstrand.

Uddevalla kommun får i planen 2023-2024 redan 122 miljoner till mittseparering av förbindelsevägen mellan E6 och Riksväg 44 (Lerbomotet – Bratterödsmotet), samt 270 miljoner för förbättring av länsväg 161 mellan Uddevalla och Lysekil.

STO-kommunerna missnöjda med prioriteringarna

Kommunledningarna i STO-regionen är minst sagt kritiska till regionens och Trafikverkets prioriteringar.

– Vi menar att det är bedrövligt, säger kommunalrådet Martin Johansen (L) på Tjörn. Vi trodde att vi skulle kunna få med något mer på länsväg 160 över Tjörnbroarna. Vi behöver gå samman och gemensamt uppvakta eller diskutera med Regionen och Trafikverket.

– Trafikverket tror uppenbarligen att kommunerna har obegränsat med pengar konstaterar kommunalrådet Olof Lundberg (S) i Stenungsund. Vi ska träffa Trafikverket 20 december och ta upp de här frågorna. Vi är allvarligt bekymrade över bristen på medel.

Kan finnas möjligheter för lv 160

Men sedan hände något. Västra Götalandsregionen har nu godkänt länsplanen, vilket kan innebära mer pengar till länsväg 160.

Regionrådet Kristina Jonäng (C) konstaterar att regionen har fått mer pengar än tidigare till de regionala vägarna, men behoven är mycket stora och långtifrån allt får plats.

– Vi är medvetna om behoven i och kring Stenungsund och Tjörn, inte minst i det komplicerade motet vid Nösnäs, men det finns inget namngivet med i planen. Däremot finns olika potter som ännu inte är fördelade och där kan det finnas möjligheter att projektet kan vara med.

Kristina Jonäng är ordförande i regionutvecklingsnämnden som ansvarar för den regionala vägplanen. Hon konstaterar att staten har beviljat lite mer resurser också till de regionala planerna, men man vet ännu inte när besked av olika slag kommer. Närmast ska regeringen välja ny statsminister och sedan får man se hur det blir med resursfördelningen.

– Jag tror dock att den regionala planen kommer att presenteras någon gång under våren. Där finns ju eventuella resurser med till huvudvägarna som E6, E 20 och de större regionala vägarna som riksväg 44 och riksväg 45, konstaterar hon.

ANNONS