Färjorna på Tjörn elektrifieras

Under hösten och vintern 2025 kommer två nya elektriska färjor trafikera Tjörn. Färjorna kommer laddas med förnybar el och den som utgår från Rönnäng kommer att byggas på ett varv i Danmark.
– Den andra färjan, som idag går från Kyrkesund, kommer vi bygga om, säger Janina Liljekvist, vd på Tjörns Hamnar AB.

ANNONS
|

Nu kommer även Tjörn få sina första eldrivna passagerarfärjor. Det beslutade regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen vid sitt senaste möte den 28 maj. Beslutet är en del i målet att nå regionens miljö- och klimatmål och den första färjan kommer gå sträckan mellan Rönnäng–Tjörnekalv–Dyrön–Åstol. Den andra färjan, som idag går mellan Kyrkesund och Härön, ska byggas om och kommer tas i bruk under senare delen av 2025.

– Att elektrifiera färjorna på Tjörn är del av vår ambitiösa målsättning om att fortsätta sänka kollektivtrafikens koldioxidutsläpp. Elektrifiering minskar kraftigt den negativa klimatpåverkan och bidrar till en bättre miljö. Målsättningen är att minst 80 procent av fartygstrafikens energianvändning bör vara utsläppsfri år 2030, säger Louise Jeppsson, ordförande i infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden i regionen.

ANNONS

Den totala kostnaden för färjan beräknas bli 70 miljoner kronor. Västra Götalandsregionen kommer gå in med 22 miljoner kronor från den regionala transportinfrastrukturplanen.

– Hyresavtalet för färjan löper på 15 år och kommer inte påverka de redan beslutade kollektivtrafikåtgärderna i planen, säger Louise Jeppsson.

Ska tas i bruk hösten 2025

Den nya färjan som utgår från Rönnäng ska tas i bruk under hösten 2025 och det är det kommunala bolaget Tjörns Hamnar AB som kommer bemanna färjorna, efter en avslutad upphandling med Västtrafik.

Redan nu är det Tjörns Hamnar som kör färjorna till Dyrön och Åstol och i det nya avtalet som sträcker sig till 2039 har Västtrafik ställt krav på att färjetrafiken ska vara hundra procent elektrisk.

– Båda linjerna kommer elektrifieras. Den nya färjan på linje 361 kommer byggas Hvide Sande Shipyard i Danmark och vi håller precis på att planera hur den kommer designas. Den kommer ha plats för minst 150 passagerare. Den andra färjan som går från Kyrkesund, kommer vi bygga om. Tyvärr är väntetiden på nya batterier lång så vi kommer få batterierna tidigast sommaren 2025 till den, och ombyggnationen kommer ske under senare delen av året, säger Janina Liljekvist, vd på Tjörns Hamnar AB.

Plats för ambulans

Den nya elfärjan på linje 361 kommer att ha plats för en ambulans, något som efterfrågats av de boende på öarna.

– Ambulanserna blir större och större, och även ambulansen som är i Kållekärr är stor. Nu kommer ambulansen kunna transporteras på färjan, vilket är jättebra, säger Janina Liljekvist.

När färjan lägger till i Rönnäng kommer batterierna laddas både dagtid och nattetid. Elen som kommer användas vid laddningen kommer vara helt förnybar enligt kommunen.

– Vi tittar på lösningar för laddningen nu. Många färjor har bara en laddkabel, men vi kommer troligen ha flera, för att underlätta för däckpersonalen så det blir en bra arbetsmiljö. Vi har korta stopp mellan turerna och en längre paus mitt på dagen då vi kan ladda samt på natten. Färjorna kommer laddas med förnybar el, säger Janina Liljekvist.

Dieseldriven generator

Hon berättar att det även kommer finnas en dieseldriven generator på färjan, av säkerhetsskäl och om färjan behöver köras en längre bit till exempelvis ett varv.

– Naturligtvis kommer generatorn drivas med miljödiesel.

LÄS MER:Nya personfärjan från Dyrön klar för premiär i Lysekil

LÄS MER:Eriks son fick rätt till skolskjuts – nu överklagar kommunen

LÄS MER:Efter tvist om färjetrafik – Tjörnföretag får avtal värt 200 miljoner

ANNONS