Efter 34 år – nu säljs den gamla färjan

Efter 34 år som färja i Kyrkesund säljer kommunen den gamla lotsbåten Sankt Olof II. På den har Arne Kristensson korsat Kyrkesund 200 000 gånger under sina 28 år som färjkarl.

ANNONS
|

Sedan 2015 har Sankt Olof II varit reservfärja i Kyrkesund. Då tog en ny tillgänglighetsanpassad färja, ”Härön”, i bruk mellan Kyrkesund och Härön.

Ungefär samtidigt gick Arne Kristensson i pension efter att ha jobbat på färjan i 28 år.

– Jag har räknat ut att jag kört över det här sundet ungefär 200 000 gånger, berättar han.

Men han fortsätter som vikarie på färjorna som drivs av det kommunala bolaget Tjörns hamnar.

Sista tjänsten

Under sin långa tid som ordinarie färja har S:t Olof II nästan hunnit bli som en samhällsmedlem. I förra veckan gjorde reservfärjan sin kanske sista insats för de boende på Härön.

ANNONS

– Den gick i trafik här under tre dagar när ”Härön” var på reparation. Det var uppskattat av passagerarna. ”Åh, är det den gamla färjan som kommer”, sa de. S:t Olof är en institution här, menar Arne Kristensson och påpekar att en epok går i graven även för honom själv när den gamla färjan nu ska säljas.

Fartyget byggdes åt Sjöfartsverket 1959, troligen på Sjötorps varv, för att göra tjänst som lotsbåt på Norrlandskusten.

– Den är väldigt tålig för sjögång i havet och är fortfarande i sjödugligt skick. Att den har hållit så bra i alla år är fantastiskt, tycker Arne Kristensson.

Rullstolar på taket

Efter några år som sportfiskebåt i Grundsund kom den till Kyrkesund 1988 och blev passagerarfärja. Rullstolar fick köras ombord över relingen och placeras på taket till motorrummet.

2001 satte man in en ny motor på cirka 250 hästkrafter.

– Min kollega Jan-Åke Axelsson jobbade på färjan nästan lika länge som jag och skötte om den på bästa sätt. På den tiden gjorde vi det mesta själva här ute. Underhållet blir nog kostsamt för en eventuell köpare, menar Arne.

Stopp i storm

Men en försäljning har varit på gång länge. I Rönnäng finns nämligen reservfärjan ”Tjörn” som vid behov kan tjänstgöra i Kyrkesund.

– Vintertid var det ofta ett ensamt jobb. Då har vi färre turer och det är många deckare jag hunnit läsa på den här båten. Under sommaren är det å andra sidan full fart. Eftersom den bara tar tolv passagerare blev det ofta extra turer för att få över alla.

Den värsta incidenten som färjföraren kan påminna sig med S:t Olof II var under en vinterstorm med sydlig vind, då han hade hämtat personal från hemtjänsten vid en brygga på Härön.

– En bit av en trål fastnade i propellern och det blev helt stopp. Jag kunde välja mellan att släppa ankaret mitt i sundet eller driva med vinden och se vart jag hamnade.

Lyftkran ingår?

Arne valde att följa med vågorna tillbaka och drev lyckligt in till samma brygga som han startat ifrån. Eftersom Arne Kristensson är bofast på Härön kunde han hämta sin egen båt och köra över hemtjänstpersonalen med den i stället.

Att på 80-talet korsa sundet under Tjörn runt var också en utmaning. Arne Kristensson fick ta sig an den efter bara ett par dagar på nya jobbet.

– Det blev ett examensprov. Man fick kryssa mellan båtarna för att komma över!

Nu undrar Arne Kristensson vem som skulle vilja köpa den gamla färjan.

– Man får en lyftkran på däck också, konstaterar han.

ANNONS