Västtrafik har, i den nya upphandlingen som Tjörns hamnar AB vann, ställt krav på att alla färjor ska drivas med el. Om två år – våren 2025 – elektrifieras färjorna på linje 361 och 362, enligt Västtrafik.
Det ena fartyget, ett nybygge, kommer att vara större än det som nu är i drift för att kunna få plats med en ambulans ombord. Det andra fartyget byggdes 2015 och ska konverteras till eldrift.
– Vi har goda erfarenheter av våra tidigare elfärjor så det känns härligt att kunna erbjuda resenärerna och personalen på Tjörn tystare och renare färjetrafik, säger Johanna Eriksson Eknander, affärschef för båt på Västtrafik, i pressmeddelandet.
Så mycket är avtalet med Tjörns hamnar värt
Det nya avtalet med Tjörns hamnar, som i upphandlingen lämnade ”det ekonomiskt med fördelaktiga anbudet”, sträcker sig från september 2024 till december 2039 och är värt totalt 327 miljoner kronor.
Färjornas batterier kommer att laddas såväl dag- som nattetid när fartygen lägger till vid Rönnäng och Kyrkesundfärjeläge, skriver Västtrafik, som även upplyser om att mindre justeringar av tidtabellen ska göras för att optimera laddningen.
LÄS MER:Snart kan färjorna köras på el – här är linjerna som är aktuella
LÄS MER:Färjetrafiken till öarna kan skäras ned kraftigt
LÄS MER:Han köpte Kyrkesundsfärjan Sankt Olof II: ”Jag är ganska spontan av mig”
LÄS MER:Kommunens besked: Frakttrafiken till öarna ska lösas