Femåringar lär för livet på Molekylverkstan

Förskolebarn från Tjörn har fått lära sig mer om programmering på Molekylverkstan i Stenungsund.
– Det handlar både om att leka och att lära, säger Sanida Okanovic, pedagog på Molekylverkstan.

ANNONS
|

På självaste Förskolans dag satt personalen på Molekylverkstan och väntade på en busslast 5-åringar från avdelningen Fyren på Tångeröds förskola i Höviksnäs.

Efter en stund dök de upp – laddade för ett äventyr i vetenskapens värld.

– Barnen blir överlyckliga bara av att få åka buss, säger barnskötaren Helena Pettersson, som jobbar på Tångeröds förskola.

Lite av ett äventyr att åka över Tjörnbron kanske?

– Absolut, så är det verkligen.

Banken är med och sponsrar

Tjörns Sparbank har sponsrat besöken med ungefär 60 000 kronor och bankens kommunikatör Linnea Sandberg fanns på plats när barnen fick göra olika typer av tester och experiment.

ANNONS

Ett av dessa experiment var en praktisk övning.

– I dag ska vi lära oss mer om programmering, sa Molekylverkstans pedagog Sanida Okanovic och ställde sig bakom ett bord med en kanna vatten och ett dricksglas.

LÄS MER:Stenungsund fylls av forskare för en dag

Nu var tanken att barnen skulle styra hennes rörelser. De skulle få henne att fylla på glaset med hjälp genom att använda kommandon som: ”lyft”, ”mer åt vänster”, och så vidare.

– Ett bra sätt att få med barnen kring detta med programmering. Att mina kommandon påverkar det som en robot eller maskin är programmerad till att göra, säger Sanida.

Testa, uppleva, experimentera

Sedan fick barnen göra egna experiment, bland annat med hjälp av en minirobot som kallas ”Blue-bot”. De fick också leka och bekanta sig med Molekylverkstans olika prylar under de 90 minuter som besöket varade.

Hur många barn har varit här?

– Alla kommunala förskolor på Tjörn har varit här. Det kan vara 150 barn som vi har träffat under våren. Den 7 juni kommer den sista klassen hit, berättar Sanida Okanovic.

Vad har syftet med besöken varit?

– Att barnen ska få en utflykt i ett pedagogiskt sammanhang och att de får med sig ett innehåll när de åker hem.

Vad har varit det mest uppskattade momentet för barnen?

– Helheten skulle jag säga. Att de får testa, uppleva, experimentera och vara nyfikna. Vara på en annan arena än de är vana vid. Det här är inget lekland, det är häftigare än så.

ANNONS