Bild: Arkivbilder

Äldre kvinna lurad på över 100 000 kronor

En kvinna från Svenshögen anmälde under tisdagen att hon blivit utsatt för telefonbedrägeri. I detta fall ska de misstänkta bedragarna, som utgett sig för att vara från Tele2, ha kommit över mer än 100 000 kronor från kvinnans bankkonto.

ANNONS
|

Det var under måndagen som kvinnan i 70-årsåldern ska ha fått ett sms med uppmaningen att ringa Tele2.

– Det framgår inte av anmälan exakt vad man uppgav skulle vara fel, men på något sätt har personerna hon ringt förmått henne att logga in på sin bankdosa, alternativt uppge sitt bank-id, varefter hon ska ha blivit av med över 100 000 kronor, uppger Håkan Hansson, tf stationsbefäl vid polisen i Södra Fyrbodal.

En anmälan om bedrägeri har upprättats efter händelsen och polisen varnar nu åter igen för att lämna ut känsliga personuppgifter till okända personer via telefon.

Återkommande problem

I ett mejl till ST-tidningen skriver i sin tur Tele2 att detta tyvärr är ett problem de och andra operatörer i branschen stöter på allt för ofta.

ANNONS

– Tele2 avvärjer miljontals sms-bedrägerier varje år med hjälp av interna säkerhetssystem. Bara mellan januari och april 2023 så har vi blockerat 2,1 miljoner försök. Vi uppmanar alltid våra kunder att vara försiktiga, oavsett vilken tid på året det är. Bluff-sms förekommer året runt. Det vi kan se i vår statistik är också att antalet bluff-sms ökar kring storhelger och perioder då vi konsumerar mer, exempelvis kring Black Friday och julhelgerna”, uppger Fredrik Hallstan, kommunikationschef vid Tele2.

Tänk efter en extra gång

– Det här är ett område som vi aktivt arbetar med för att våra kunder inte ska behöva drabbas. Med hjälp av AI, och vårt ”machine learning-filter” samlar vi dagligen in rapporter om misstänkta bluff-sms i syfte att spärra sms som misstänks vara bedrägeriförsök, uppger han vidare.

Rådet till allmänheten är därför att tänka efter en extra gång innan man svarar på ett okänt sms och vidarebefordra det till operatören så att de får kunskap om det och kan uppdatera sina brandväggsfilter.

– Om du inte förväntar dig en försändelse finns det heller ingen anledning att klicka på någon länk eller följa någon uppmaning. Ladda i stället ner apparna från exempelvis Play/Appstore som PostNord, UPS, DHL med flera tillhandahåller. Då kommer du att att kunna hantera dina försändelser direkt i dessa, uppmanar Fredrik Hallstan vidare.

Prata med nära och kära

Var samtidigt kritisk med alla kontakter som söker upp dig och om du är osäker ring tillbaka, samt logga aldrig in via BankID, uppmanar han vidare.

– Håll dig även informerad om hur kommunikationen ser ut kring exempelvis elstöd, vårdkontakter och myndighetsutskick. Sök och dubbelkolla fakta och information på relevant myndighets hemsida.

– Prata även med dina nära och kära. Om du blir uppmanad att swisha till en familjemedlem som har ”tappat sin telefon” och behöver betala en räkning, ring och dubbelkolla!

LÄS MER:Ännu ett ”barn”-bedrägeri anmält på Tjörn

LÄS MER:Misstänkt bedrägeri anmält av Spekerödsbo

ANNONS