För att minska köerna vid rusningstrafik ville Tjörnpolitikern Jan Berntsson utreda om det går att begränsa långsamtgående fordon vissa tider över Tjörnbron.
För att minska köerna vid rusningstrafik ville Tjörnpolitikern Jan Berntsson utreda om det går att begränsa långsamtgående fordon vissa tider över Tjörnbron.

Politiker vill begränsa trafik med A-traktor över Tjörnbron

I rusningstrafik uppstår det långa köer över Tjörnbron. Problemet ökar när långsamtgående fordon ska passera men det är svårt att begränsa trafiken.
– Man får hoppas att reglerna ändras, säger politikern Jan Berntsson (S) på Tjörn.

ANNONS

På Tjörn har både tjänstemän och politiker hört sig för om möjligheten att begränsa trafiken under vissa tider och på särskilda sträckor. Vid det senaste mötet med samhällsbyggnadsnämnden lyfte politikern Jan Berntsson (S) frågan om att utreda möjligheten att införa begränsningar mot långsamgående fordon på väg 160 under rusningstrafik. Men innan politikerna hann gå vidare kom beskedet från förvaltningen att det inte går.

– Vi har löpande möten med Trafikverket och tog själva upp frågan vid ett sådant möte i början av oktober, säger Anders Juhlin, trafikingenjör vid Tjörns kommun.

Inspireras av Göteborg

Inspiration till förslaget kom bland annat från Göteborg där man infört sådana begränsningar på trafikleden ut mot färjan till Öckerö.

ANNONS

– Där finns ett tidsbegränsat förbud mot traktorer och vi ville ha ett liknande förbud. Men svaret från Trafikverket, som har uppdrag av regeringen att avgöra vilka fordon som har rätt att färdas på vägarna, var att det inte låter sig göras på Tjörn för att det inte går att ta en annan väg. Det måste finnas en realistisk, alternativ väg, säger Anders Juhlin.

Han håller med Jan Berntsson om att trafiksituationen som uppstår med de långsamgående fordonen som ökat i antal irriterar många.

LÄS MER:Fortsatta klagomål om hög musik från bilar vid torget

– Vi får in många klagomål. Det ökar för varje kvartal. Uppmaningen vi får är ”ni måste göra nånting åt det”. Samtidigt förstår folk att det är en fråga som ligger på statlig nivå, inte på kommunerna, säger Anders Juhlin.

Det pyr i frågan

Som trafikingenjör hoppas han ändå kunna gå samman med övriga kommuner i området för att utöva påtryckningar och få till stånd en förändring.

– Vi har trafikingenjörsträffar i regionen och hör att det pyr i frågan på många ställen. Min förhoppning är att det ska gå att höja hastigheten på A-traktorerna så att de får gå i 45 kilometer i timmen, i stället för som nu i 30.

Nyligen fick Trafikverket ett uppdrag från regeringen att ta ett helhetsgrepp om reglerna kring A-traktorer. Stora delar av de regler som används i dag är mer än 20 år gamla. Förslagen ska redovisas om ett år.

– Man får bita i det sura äpplet och hoppas på att regelverket ändras så att de långsamgående fordonen får gå snabbare, säger Jan Berntsson.

Problem med utryckning

Han oroar sig inte minst för att trafikstockningarna kan orsaka problem för utryckningsfordon att ta sig fram.

– Samtidigt förstår jag ungdomarna. Det hade varit jättehäftigt att ha en A-traktor då man var 16 år, det hade jag också velat. Jag förstår tjusningen i friheten som det innebär men baksidan är att de är i vägen, säger Jan Berntsson.

Antal A-traktorer och mopedbilar i STO:

Stenungsund: 71

Tjörn: 54

Orust: 37

Statistik från Trafikverket 21 oktober 2021

ANNONS