Varje år sedan 1988 utses årets julklapp i Sverige. Enligt HUI Research, som ägs av branschorganisationen Svensk Handel, ska föremålet leva upp till tre kriterier:
- Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året
- Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
- Produkten ska representera den tid vi lever i
1988 utsågs bakmaskinen som årets julklapp. 2020, året då coronapandemin bröt ut och många spenderade tid i naturen, blev det stormköket. Förra året spådde HUI att det skulle bli allt vanligare att gå på konsert och fotbollsmatcher igen och årets julklapp blev evenemangsbiljetten.
Årets julklapp 1988-2022
1988 Bakmaskinen
1989 Videokameran
1990 Woken
1991 CD-spelaren
1992 TV-spelet
1993 En doft (parfym)
1994 Mobiltelefonen
1995 CD-skivan
1996 Internetpaket
1997 Elektroniska husdjuret
1998 Dataspelet
1999 Boken
2000 DVD- spelaren
2001 Ett verktyg
2002 Kokboken
2003 Mössan
2004 Den platta TV:n
2005 Ett pokerset
2006 Ljudboken
2007 GPS-mottagaren
2008 Upplevelsen
2009 Spikmattan
2010 Surfplattan
2011 Den färdigpackade matkassen
2012 Hörlurarna
2013 Råsaftcentrifugen
2014 Aktivitetsarmbandet
2015 Robotdammsugaren
2016 VR-glasögonen
2017 Elcykeln
2018 Det återvunna plagget
2019 Mobillådan
2020 Stormköket
2021 Evenemangsbiljetten
2022 Hemstickade plagget