Anrikt varv har vind i seglen

För 75 år sedan byggdes den första båten, i dag är Hallberg-Rassy en av världens ledande segelbåtstillverkare och har levererat 9400 båtar under åren.

ANNONS
|

Många förknippar en Hallberg-Rassy båt med vitt och blått, en exklusiv segelbåt, en drömbåt för många seglare. Vad många inte vet är att Hallber-Rassys historia går tillbaka till hösten 1943. Det som Harry Hallberg då startade ligger till grund för dagens segelbåtstillverkning.

Harry Hallberg och Christoph Rassy, två båtbyggare, men aldrig några kompanjoner. Det vet Magnus Rassy, VD för varvet.

– De flesta tror att det handlar om två kompanjoner som arbetat tillsammans, Hallberg, respektive Rassy. Så är inte fallet. Faktum är att Harry Hallberg från Sverige och Christoph Rassy från Tyskland aldrig har arbetat tillsammans.

Harry Hallberg byggde folkbåt i serietillverkning. Han var en av de första som använde plastskrov och byggde båtar i serie. Den egna modellen P28 hade ett skrov av glasfiberarmerad plast och var överbyggd i trä. Christoph Rassy kom till Sverige som båtbyggare 1960. Han hamnade i Nötesund på norra Orust för att bygga båtar. För att dryga ut kassan byggde han egna båtar på kvällar och helger. Båtarna kappseglade han med, vann och sålde dem med vinst. Samtidigt som Christoph ville starta eget valde Harry Hallberg att sälja sina lokaler i Kungsviken, Christoph köpte dem. Det var 1965.

ANNONS

De båda var konkurrenter under många år. 1972 gick Harry i pension och nu påbörjades det som skulle bli det välkända Hallberg-Rassyvarvet.

– Pappa köpte 1972 Harry Hallbergs varv i Ellös, med alla rättigheter och skyldigheter. Eftersom Hallberg med bred marginal var det mest välkända namnet, blev det nya namnet Hallberg-Rassy.

Christoph Rassy forsatte att utveckla sina modeller. Det gick bra för honom, så bra att han tre år efter köpet av varvet fick bygga ut och dubbla varvets yta. 1983 ritade och byggde då 16-årige Magnus Rassy en båt på 26 fot i ett exemplar med namnet “Rassker”.

– Båtar har alltid varit en del av i mitt liv, men det var aldrig en självklarhet för mig att ta över varvet efter pappa. När jag var liten ville jag bli ICA handlare och jag har hunnit med att arbeta med annat innan jag tog över varvet.

Det blev ändå så att Magnus tog över stafettpinnen från Christoph. Det var den 14 april 2003.

– Det datumet glömmer jag aldrig....

Sedan Magnus tog över har mycket hänt. 2005 förärades Hallberg-Rassy en egen gata; Hallberg-Rassyvägen. Många varv på Orust har fått lägga ned de senaste åren, kvar är endast ett fåtal och så Hallberg-Rassy i Ellös.

– Det har hänt mer under de 15 åren jag haft företaget än alla andra år. Det beror på konjunkturen. Vi har haft våra sämsta år under min tid, våra mest utmanande år men även våra bästa år. Jag har hela tiden fått arbeta efter att anpassa mig efter marknaden. Det har många gånger varit tufft, men det har gått.

Det går bra för varvet just nu, bättre än på länge. De tre senaste modellerna som introducerats de senaste två åren är 44, 340 och 57, alla med dubbla roderblad. Alla dessa modeller har visat sig vara internationella försäljningsframgångar.

– Det senaste bokslutet visade att vi har en omsättningsökning med 32 procent mot tidigare år. Så stort uppsving har vi aldrig haft innan. Det beror på två saker, valutasituationen där den svenska kronan är svag men även på att vi lanserat tre nya modeller som alla blivit stora framgångar.

Magnus har inga planer på att ändra ägarkonceptet, Hallberg-Rassy är fortsatt familjeägt och familjedrivet. Varvslokalerna har just byggts om för att möta efterfrågan på de tre nya båtmodellerna. Ny personal anställs regelbundet, det finns efterfrågan på duktiga finsnickare och tekniker.

– Jag önskar att fler ungdomar vill utbilda sig till båtbyggare, för vi har ett ständigt behov av duktig personal.

ANNONS