Kajförstärkning blev 13 miljoner dyrare

För drygt två år sedan lämnade flera företag pris på att sponta kajen i Stenungsunds hamn. Kostnaden beräknades då till cirka fyra miljoner kronor, jämfört med nuvarande budget för arbetet som beräknats till drygt 17 miljoner. Men det går inte att jämföra det två underlagen menar kommunens ansvariga tjänstemän.

ANNONS
|

Det var 2017 som dåvarande hamnkapten för Stenungsunds kommun gick ut med en förfrågningsunderlag till fem olika företag. Tre av dessa lämnade in offerter och arbetet för att sponta den 167,5 meter långa kajen beräknades enligt underlag som Lokaltidningen tagit del av till omkring fyra miljoner kronor. Hamnkapten Thomas Alexandersson arbetar inte längre för Stenungsunds kommun, men han menar att allt bara rann ut i sanden, varför det blev så vet han inte.

– Jag pratade med kommunens upphandling och fick klart att gå ut med förfrågningar. Vi hade ett företag med lägst pris . De var på plats och tittade och skulle utföra arbetet.

ANNONS

Avsikten då var alltså att låta sponta kajen för att man sedan muddra i hamnen.

– Jag var på min chef Mattias Mossberg flera gånger om det här, men det hände aldrig något. Det har varit känt länge att det måste åtgärdas, men det kom aldrig ens upp till politikerna i fullmäktige.

Det fanns alltså företag som för cirka fyra miljoner skulle utföra liknande arbete som nu utförs i hamnen för 17,2 miljoner. Men underlagen kan inte jämföras menar kommunen.

– Det har aldrig varit frågan om någon upphandling vid tidigare tillfälle. En enskild tjänsteman har på eget bevåg begärt in offerter på ett uppdrag som ej har föregåtts av grundläggande projektering och undersökningar avseende bland annat geoteknik och markförhållanden. Detta innebär att offerterna som inkommit vid tidigare tillfälle ej är baserade på korrekta uppgifter utan på antaganden. Den tidigare förfrågan är inte i enlighet med Lagen om offentlig upphandling, säger Erica Bjärsved, ekonomichef, Stenungsunds kommun.

Efter hamnkaptens arbete med att få till en spontning har konsulter jobbat med bland annat geotekniska undersökningar. Totalkostnaden för konsultföretagens uppdrag uppgår till nästan 1,2 miljoner kronor.

– Cowi (ett av flera konsultföretag, reds anm) har gjort den geotekniska undersökningen och tittat bland annat på stabiliteten. De har gjort borrprover och sådant som saknats sedan tidigare, enligt Mattias Mossberg, dåvarande chef för hamnverksamheten i Stenungsunds kommun.

När frågan var aktuell för två år sedan ordnade hamnkaptenen också med tillstånd hos länsstyrelsen för vattenverksamhet gällande spontning längs kajen. Länsstyrelsen lämnade då tillstånd för spontningen och förelade kommunen att vidta försiktighetsmått som tidsbegränsning, att en silt-skärm skulle användas för att undvika risk för grumlig och spridning av eventuella föroreningar. Länsstyrelsen bedömde då också att planerade åtgärderna kunde genomföras utan nämnvärda skador på naturmiljön i vattenområdet, förutsatt att arbetet utfördes enligt anmälan till myndigheten.

Ovanpå den geotekniska undersökningen som kommunen nu låtit göra har man också varit tvungen att ha myndighetskontakter. Något som inte kunnat göras av kommunens egna anställda, enligt en tidigare intervju med Mossberg.

– Det andra företaget har bevakat kommunens intressen och varit en förstärkning för oss. Det är inte ofta man gör så här omfattande saker. Vi behövde också göra en miljöutredning och då använde vi oss av ett annat företag.

Skillnaden mellan 2017 och nuvarande års planerade åtgärder beskriver Thomas Alexandersson så här:

– De lägger i ett antal metallplattor längre in på marken som de med 16 millimeters vajrar ska förankra sponten i. Den åtgärden kan inte göra en skillnad på 13 miljoner kronor.

Avsikten från början var också att låta sponta kajen från land. Den spontning som nu gjorts har skett från vattnet, vilket innebär högre kostnader då hamnbassängen har muddrats.

Kommunens förhoppning är att hela arbetet ska vara klart till påsk.

ANNONS