Orustbon Jeroen Thijssen kommer tillsammans med sina företagskolleger under torsdagskvällen att grillas av drakarna i tv-programmet Draknästet.
Orustbon Jeroen Thijssen kommer tillsammans med sina företagskolleger under torsdagskvällen att grillas av drakarna i tv-programmet Draknästet. Bild: Pressbilder

Jeroen mötte drakarna med sin klimatsmarta matkasse

Jeroen Thijssen från Orust kommer tillsammans med tre kompanjoner att synas i SVT:s Draknästet under torsdagskvällen. De hoppas på investeringar till sin matkasse som motarbetar matsvinn.

ANNONS
|

Tillsammans med två andra studenter och en kock som jobbat på Michelinkrog presenterar Jeroen Thijssen från Orust sitt företag för en grupp investerare, i SVT-programmet Draknästet. Deras idé? En matkasse med räddad mat.

Idén till Saveabl, som företaget heter, arbetades fram när Jeroen och hans vän Alexander kom på att de ville göra det enklare för folk att handla mat som annars slängs. Det finns i dag hemsidor där man kan beställa matvaror som annars blivit svinn, men de ville integrera det med all annan mathandling så att man inte ska behöva handla från flera olika butiker.

I stället skickas en kasse med en meny planerad av kocken Emil och de råvaror som behövs får de från mat som annars skulle ha slängts. Det kan vara en gammal design på förpackningen eller en lite fulare grönsak som inte hade gått att sälja i en vanlig butik. Matkassen gör att de även kan inkludera kylvaror och att de inte behöver sitta på ett stort lager som de sen själva behöver slänga efter utgångsdatum.

ANNONS
Jeroen Thijssen, vd, Alexander Losjö Dahlström, operativ chef, Emil Petzén, kock och Jesper Larsson, tekniskt ansvarig vill leverera matkassar som hjälper miljön.
Jeroen Thijssen, vd, Alexander Losjö Dahlström, operativ chef, Emil Petzén, kock och Jesper Larsson, tekniskt ansvarig vill leverera matkassar som hjälper miljön. Bild: Jesper Larsson

En impulsgrej

Att söka till att vara med i tv och be om investeringar var lite av en impuls. Jeroen såg att programmet letade efter deltagare på Linkedin och skickade in en ansökan. Sen glömde han så gott som bort det hela och utgick ifrån att det inte skulle bli något.

– Några månader senare kom ett mejl om att vi gått vidare och sen råkade vi komma vidare i alla stegen. Det var väldigt kul att vi kom med, det var en riktig överraskning första gången de hörde av sig, säger Jeroen.

Att de sökte till Draknästet var dels för att få investeringar i företaget, dels för att synas och nå fler potentiella kunder.

– Egentligen kanske vi inte behövde investering just där och då, men alltihop har varit en bra lärdom och kommer ge lite publicitet, säger Jeroen.

Nervös väntan

Inspelningen skedde i Stockholm och de fick åka upp tidigt på morgonen och sen sitta och vänta medan andra deltagare hade sin tid med investerarna. Det var både nervöst och väldigt spännande. Jeroen säger att han är väldigt glad att hela gänget kunde vara med vid inspelningen.

– Annars hade jag varit ännu mer nervös än vad jag var. De fem investerarna sitter där, man vet att de kan vara hårda och det är en massa kameror överallt. Sen hade vi två minuter på oss att presentera vår idé och de har 40 minuter för frågor så man visste inte vad som skulle hända.

”Snälla men rättvisa”

Inför inspelningen gjorde de gott om research och förberedde sig på alla sätt de kunde komma på. De tog hjälp av andra personer som driver företag och körde tre dagar i sträck där killarna på Saveabl fick svara på alla möjliga frågor. Dessutom läste de intervjuer och lyssnade på poddar med de fem investerarna som är de nya ”drakarna”.

– Det gjorde att jag nästan var ännu mer nervös när vi väl stod framför dem. De var snälla men rättvisa, de verkar nog hårdare i tv-rutan, säger Jeroen.

Leveransstart i höst

Premiäravsnittet som Jeroen är med i spelades in i februari och har premiär på SVT under torsdagskvällen. Jeroen och resten av killarna har bestämt sig för att de allihopa ska kolla på avsnittet tillsammans när det går på tv.

– Man är mest nervös inför hur de klipper, de har en timme inspelat material så de kan få en att se ut lite hur som helst. Jag tror nog att det kommer vara rättvisande, men det är nervöst.

Jeroen får inte avslöja hur det gick men företaget börjar leverera sin matkassar under hösten.

– Matkassar är inte en sommarprodukt så vi satsar på att komma igång i höst. Jag kör heltid inom företaget och sen kommer de andra förhoppningsvis behöva jobba heltid med detta lite längre fram.

ANNONS