Fartygsöden på Tjörn skildras i ny bok

Fartygen som ankrat upp vid Tjörn har i många epoker avlöst varandra. Nu har Lennart Bornmalm och Krister Bång skrivit en bok där de i ord och bild beskriver ett hundratal fartygsöden på Tjörn från vaggan till graven.

ANNONS

Idén fick Lennart Bornmalm, som arbetar som universitetslektor vid institutionen för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet, när han och styrelsemedlemmarna för den sjöfartshistoriska tidskriften Länspumpen, vilken han också är redaktör för, hade bjudit in sina prenumeranter på luciakaffe på Klädesholmen för drygt sex år sedan.

– Vi frågade då vad de skulle vilja läsa mer om i tidningen och då dök den här idén upp från flera av våra läsare på just Tjörn och Orust, som ville att vi skulle skriva mer om de många stålfraktarfartyg som i början av 1950-talet köptes in från Holland och ersatte de tidigare gamla träskutorna på Tjörn, berättar Lennart Bornmalm.

ANNONS

Dök ned i historien

Tillsammans med Krister Bång, fartygshistoriker och liksom Lennart själv redaktör för Länspumpen, började han sedan grotta ner sig i ämnet. De som var tänkt att bli ett antal längre reportage i tidningen har nu i stället resulterat i den nyutgivna boken Fraktare från Tjörn, där de i ord och bild berättar om ett hundratal av alla fraktfartyg som under efterkrigstiden hade Tjörns kustorter som hemmahamn.

Fartygen representerade till stor del den svenska närsjöfarten och utgjorde under ett betydande antal år på 1900-talet en av Tjörns basnäringar. Så sent som åren kring 1990 hade Skärhamn till exempel 45 handelsfartyg av de cirka 200 som då räknades till den svenska närsjöfraktflottan.

Skeppade spannmål och trävaror

Fartygsflottan bestod till främsta delen av så kallade torrlastfartyg, som skeppade bland annat spannmål, gödning, foder, stål och trävaror av olika slag.

– De flesta av fartygen hade sin hemmahamn i Skärhamn, men även på andra platser runt Tjörn, som i Nordvik, Rönnäng och på Åstol, berättar Lennart Bornmalm.

I boken beskrivs ett hundratal av fartygens historia från vaggan till graven och också hur bröderna Ivarssons fartyg Vinga som sista stålfraktare i sin generationen lämnade Tjörn så sent som 2001.

I bildspelet längst upp i artikeln finns också fler exempel på många av fartygens spännande resor till havs, både i svenska och utländska vatten.

Vad är ditt eget förhållande till Tjörn och alla fartyg där genom åren?

– Egentligen inte mer än att min syster och svåger har sommarhus där. Men jag är själv uppvuxen i Skredsvik där min far var delägare i bröderna Olsson båtvarv och just båtar har alltid varit mitt stora fritidsintresse utöver mitt yrke, säger Lennart Bornmalm som förutom många artiklar i Länspumpen också gett ut flera tidigare böcker tillsammans med Krister Bång och fotografen och författaren Bertil Quirin, som även illustrerat denna bok.

Har ni kunnat ha någon bokrelease för den nya boken?

– Tyvärr inte. Egentligen skulle vi förstås haft det med en liten tillställning på Akvarellmuseet när boken släpptes i början av maj. Men hälften av den väldigt begränsade upplaga vi tryckt upp i nuläget på 600 exemplar är faktiskt redan slutsåld, då många av våra prenumeranter förbokat. Finns det fler intresserade är de förstås samtidigt hjärtligt välkomna att höra av sig till oss i styrelsen för Länspumpens sjöfartshistoriska förening, som vi gett ut boken igenom.

ANNONS