32-åriga Alexandra Fält mer eller mindre föddes in i hotellvärlden. Uppväxt på Klädesholmen med sina föräldrar och två äldre syskon drev hennes pappa då hotell och restauaranger runt om i Sverige.
Sitt egna första jobb inom branschen fick Alexandra redan som 14-åring.
– Det var ett sommarjobb på städavdelningen på Salt & sill där jag bland annat fick ta hand om tvätt, samt stryka och mangla servetter, berättar Alexandra.
Ganska så fort avancerade hon samtidigt i grad, då hon under kommande somrar även fick ansvar både för scheman och att anställa personal, samt själv så småningom började jobba som servitris på restaurangen.
Ville bli arkitekt eller dietist
Under de tidiga tonåren på Nösnäsgymnasiet, där Alexandra gick samhällsprogrammet med ekonomisk inriktning, hade hon dock inga planer på att slå sig in i branschen efter avslutade studier.
– Jag drömde om att bli inredningsarkitekt, eller möjligtvis dietist, berättar hon med ett skratt.
– Men så ramlade jag över en tidning riktad till studenter sista året på gymnasiet där det fanns en sida där det stod om en hotellskola i Schweiz. Då kände jag plötsligt att det här nog ändå skulle kunna vara något, eftersom jag trots allt alltid gillat tanken med serviceyrket och känt att det är något jag brinner för.
Agerade orderbeställare
Hemma vid matbordet på Klädesholmen var det förstås också mycket prat om just hotell och restauranger under hennes uppväxt.
– Så när vi hade middagsgäster hemma tog jag redan som liten ofta rollen som orderbeställare, där jag med block och penna i hand tog upp beställningarna på mat och dryck av de som satt runt bordet, berättar Alexandra med ett nytt skratt.
Efter ett möte med agenturen för hotellskolan som hon fattat intresse för gick sedan färden till Schweiz efter studenten.
– Där blev jag sedan kvar i tre år, med ett halvårs praktik vardera på ett exklusivt hotell i Shanghai respektive Kapstaden. Det var otroligt lärorikt, för där lärde jag mig verkligen mycket om både olika kulturer och att bemöta olika hotellgästers förväntningar och behov.
Viktigt att ta även kritik på allvar
– Men också att lyssna in klagomål och ta dessa på allvar, för att det också en oerhört viktig del av jobbet för att bygga på en fortsatt bra gästrelation, fortsätter Alexandra.
Att redan i förväg bemöda sig för att hotellgästen ska få det där lilla extra under sin vistelse är enligt Alexandra Fält också det absolut avgörande för att lyckas om man vill ta verksamheten till högre nivåer.
– Det kan handla om allt från att se till att det för ett smekmånadspar finns en flaska champagne och chokladdoppade jordgubbar på rummet när de anländer till att försöka känna in olika behov för långväga resenärer. Detta genom att exempelvis erbjuda en kopp kamomillte för en stressad, sent ankommen gäst, förklarar Alexandra.
Färden vidare till New York
Allt detta tog hon också med sig när hon efter avslutade studier sedan hamnade i New York.
Via ett rekommendationsbrev från hotellet i Kapstaden där Alexandra Fält praktiserat fick hon jobb på ett av de absolut lyxigaste hotellen, The Lowell, på 63:e gatan mellan Madison och Park Avenue. Hotellet har flera gånger blivit framröstat till stadens bästa hotell och Nordamerikas bästa stadshotell av olika internationella livstils- och resemagasin.
Här började Alexandra först jobba som chefspraktikant och avancerade sedan snabbt i graderna. Hennes nya roll blev då först att ansvara för själva receptionen, samt hjälpa gäster med bokningar av exempelvis biljetter till föreställningar, bord på restaurang eller bra tips på aktiviteter i staden under semestervistelsen.
– Sedan skapade jag faktiskt i dialog med den dåvarande vd:n en helt ny tjänst för mig själv som ansvarig för gästrelationen för våra hotellbesökare, berättar hon vidare.
Under följande år fick Alexandra Fält även chefsansvar för bland annat marknadsföring och att analysera siffror, prissättning och förbättringsmöjligheter för hotellet och deras gäster.
Började längta hem till Sverige
Efter nio år i New York började Alexandra dock längta hem till Europa mer och mer.
– Även om jag trivdes otroligt bra kände jag samtidigt också att jag ville göra något nytt. Ungefär ett halvår innan pandemin slog till satte jag mig därför på planet hem, med tanken att stanna i alla fall över sommaren, för att sedan kanske ge mig vidare ut Europa.
Alexandra upptäckte emellertid att hon trivdes väldigt bra på just Klädesholmen där hon fortsatt att jobba som konsult på distans för hotellet i New York, men också börjat skissa på ett eget affärskoncept för att sätta Hotellsverige och Västkusten på världskartan.
– För efter att ha varit runt på bland annat olika säljmässor och grävt mer i detta så upptäckte jag att det finns en stor potentiell marknad, då faktiskt inte så många internationella resebyråer som man kanske kan tro väljer att marknadsföra våra delar av Skandinavien.
Vill sätta Västkusten på kartan
Norra Sverige och Stockholm undantaget rekommenderas enligt Alexandra mest Island, Norge och Finland för många utländska resenärer.
– Det tycker jag som Västkustbo förstås är synd och är något jag vill ändra på.
Så med sin hotellerfarenhet från New York, Kapstaden och Shanghai har hon ny startat upp konsultverksamheten Alex Hospitality i syfte att locka hit internationella gäster för att få både en unik naturupplevelse och hotellvistelse på exempelvis designhotellet Pater Noster.
– Men det finns som jag ser det också många andra pärlor här längs Västkusten med stor möjlighet att bli riktiga internationella turistmagneter, som Marstrands kurhotell och Thorskogs slott för att nämna några. Klädesholmen och Salt & Sill förstås inte heller att förglömma, säger Alexandra, inte helt opartiskt om sin egen hemvist.
Alexandra Fält
Ålder: 32 år.
Bor: Klädesholmen.
Familj: Singel, men har både min mamma, pappa, syster och bror med familj, samt morbror boende i närheten på just Klädesholmen.
Gör: Arbetar som konsult på distans för lyxhotellet The Lowell i New York, där hon tidigare själv arbetat på plats i olika roller under nio år. Håller även på att utveckla sin egen konsultverksamhet Alex Hospitality AB, i syfte att locka fler internationella hotellgäster till västsvenska destinationer.
Intressen: ”Kolla in hotell, eftersom jag ser mitt jobb också som en livsstil och ett stort intresse. Sedan älskar jag som uppvuxen här vid havet förstås båtliv och skaffade mig själv en egen båt förra sommaren. Utöver detta gillar jag även att laga mat, umgås med goda vänner, samt förstås att resa runt i världen, även om det var ett tag sedan nu. Jag längtar verkligen efter att få resa igen, men kommer nog att göra det på ett både lite lugnare och mer hållbart sätt när det tids nog förhoppningsvis blir tid för mig att bege mig ut i världen igen.”