Varför lyssnade inte C till lärarna när de skrev om konsekvenserna?

Varför är det så viktigt att lyssna till lärarna nu, om det inte var det i samband med svältbudgeten 2019? Svaret är; valår. Den repliken ger Ludwig Andreásson till Frank Holvik (C).

ANNONS
|

Replik på insändaren ”Svar till en skuldbeläggares bekännelse” (26/2):

Det är förståeligt att Frank Holvik inte vill lägga ned så mycket tid åt den kritik jag framför. Han vill istället lyssna mer på lärarna. Jag håller med honom. Förmågan att lyssna till professionen är en hörnsten i ett solitt samhällsbygge. Vad som är ännu bättre är leva som man lär. Det gör inte Frank Holvik. Om nu Frank Holvik är så mån om att lyssna till professionen - lärarna i skolan - varför gör han det då så selektivt? Varför är det så viktigt att lyssna till lärarna nu, om det inte var det i samband med svältbudgeten 2019? Svaret är; valår.

ANNONS

LÄS MER:Svar till en skuldbeläggares bekännelse

Det är förstås smärtsamt för C att behöva behöva bli påmind om deras svek i och med 2019 års budget. Jag tänker dock hålla mig kvar där för att visa på Frank Holviks och C:s tomma ord. Vid större förändringar är det vanligt att det upprättas en konsekvensanalys som beslutsfattare kan ta del av innan ett beslut fattas. Den stora frågan blir alltså varför C som uppmanar alla andra att lyssna på lärarna, inte själva gjorde det i samband med neddragningarna i skolan. Varför var det inte viktigt för C att lyssna till lärarna när de skrev om konsekvenserna:

•Försämrad arbetsmiljö. Färre skall göra mer. Risk för stressrelaterad psykisk ohälsa som leder till ökade sjukskrivningstal till följd av en ökad arbetsbelastning.

•Risk att läromedel inte räcker till och större elevgrupper.

•Inom förskolan kommer planerings- och reflektionstid minska/försvinna.

•Barn och elever med NPF-diagnoser riskerar att inte få det stöd de har rätt till.

•Risk att attraktivitet till yrket minskar och möjligheten till kompetenshöjning minskar.

•Färre vuxna i skolan/förskolan som ser/hindrar mobbning. Ökad risk för utåtagerande elever när personalen minskar.

•Högre ljudvolym på praktiska/estetiska lektioner.

Det här är enbart några av konsekvenserna. Jag vet inte vad som är värst. Att C valde att inte läsa lärarnas konsekvensanalys eller att C läste den och ändå genomförde besparingarna. Jag hoppas innerligen på det första alternativet.

Ludwig Andréasson

ANNONS