Varför prestera så många elever så mycket bättre i skolan om man samtidigt lär sig spela ett instrument. Här några orsaker.
Musik är vetenskap
Musiken är exakt, specifik och kräver optimal akustik. En dirigents hela skala i sitt partitur, är en graf som indikerar frekvenser, intensitet, volymförändringar, melodi och harmoni allt på en gång och mest av allt exakt kontroll över tid. Eleven undersöker också ständigt sin och instrumentets möjligheter.
Musik är matematik
Inom ett rytmiskt baserat stycke av tid måste många saker ske i exakt rätt tid. Varje del i en harmonisk ordning som inte kan uttryckas i tid, bara en matematisk känsla för harmoni.
Musik har en gränsöverskridande koppling till olika språk.
De flesta musikaliska termerna är Italienska, Tyska och Franska men inte Engelska som många tror, däremot en högt utvecklad känsla kan tolka symboler som representerar musikaliska idéer. Framför allt finns det i den musikaliska semantiken det mest kompletta och universella språket.
I musiken finns ett psykologisk lärande
Musiken kräver en fantastisk koordination av fingrar, händer, armar, läppar, kinder, ansiktsmuskler, utöver det en extraordinär kontroll över diafragman, magen och bröstmuskler, som omedelbart skall reagera på det ljud örat och hjärnan uppfattar.
Mest av allt är musik konst
Allt detta gör det möjligt för människan att hantera dessa torra fakta för att skapa emotionell konst. Saker som vetenskapen på egenhändigt inte kan skapa som: humanism, känsla, emotioner som längtan, sorg, glädje eller allt det vi kallar livet.
Som jag ser det är det bland annat därför vi vill att Tjörns kommun skall bli den bästa kommunen i Sverige på kulturell verksamhet, och det speciellt för barn och ungdomar.
Frank Holvik (C) Tjörn