Mer magi på Tjörns skolor

Två dagar senare delades böckerna ut, till alla utom Frank. Lärarinnan sträckte upp mina två böcker i luften och påstod att: Detta var det värsta hon sett, minns Frank Holvik (C).

ANNONS
|

Har du tänkt på att mötet lärare elev kan skapa magi som i positiv mening påverkar hela ens liv.

Här ett exempel: Jag gick 5:an på en liten landsortsskola och hade en hyfsat sträng lärarinna i matte. På mattelektionerna skrev vi in uppgiftstalen i en bok och övade i en annan. Uppgiftsboken samlades in efter varje lektion för rättning. Övningsboken samlades aldrig in. Förrän en dag strax för terminsslutet. Neej, tänkte jag, detta kommer att sluta illa.

Två dagar senare delades böckerna ut, till alla utom Frank. Lärarinnan sträckte upp mina två böcker i luften och påstod att: Detta var det värsta hon sett. Därefter gick hon ner till mig, drämde böckerna i min skolbänk, gav mig kvarsittning och en klagolapp till mina föräldrar.

ANNONS

Historien kunde ha slutat där men dagen efter träffades vi i korridoren. Där fick jag en ny men mildare tillsägelse om mitt tilltag. Därefter fortsatte hon till min förvåning med att berömma mina teckningar och skisser med slutkommentaren: Det där är nog något vi skall jobba vidare med, men inte på mina mattelektioner. Det följde hon verkligen upp med de resurser hon på den tiden hade.

Där och då uppstod en magi som påverkat mig i hela mitt liv, både personligt och professionellt. Jag fick tag i en ny inspirerande värld inom konst och kultur som har varit min livslånga följeslagare. Tack fröken Moe.

Det är bland annat därför vi i Centerpartiet vill ge läraren mer tid att vara just lärare.

En skicklig lärare som engagerar och återkopplar till eleven. Detta kommer dock inte av sig själv. Vi måste kunna garantera eleverna kvalitet och kreativitet i skolan genom ett större fokus på undervisning. Minska den administrativa börda som idag ligger på lärare och skolledare. Dokumentation som inte leder till att öka elevens lärande tas bort.

Vi vill också införa lärarassistenter som skall ägna sig åt att stödja läraren med nödvändig administration, hjälpa till med teknik och förbereda klassrummet. Men också stöd åt läraren i undervisningen och göra det möjligt att arbeta i mindre grupper.

Utöver detta, se tydliga karriärvägar för lärare, högre löner till duktiga lärare, höja lärarnas status samt en kompetensutvecklingsgaranti.

Sammantaget vill vi ge Tjörns skolor fler möjligheter för den magi som uppstår mellan elev och lärare. En kraftfull magi som kan påverka individen hela livet där kunskap och självförtroende skapar en stabil grund att bygga vidare på.

Frank Holvik (C)

ANNONS