Hastigheten för epatraktorer borde höjas, anser insändarskribenten.
Hastigheten för epatraktorer borde höjas, anser insändarskribenten. Bild: Aron Engman

Hastigheten för epatraktorer borde höjas

EPA:n behövs framförallt för de som bor utan någon möjlighet till kollektivtrafik, men det är också viktigt att förstå att det är en kultur i sig, skriver Johan Thunberg.

ANNONS

För några veckor sedan kunde vi läsa i lokaltidningen om förare av epatraktorer i STO-området som ständigt får stanna för flygande inspektioner av polisen. Trist.

Ännu värre är den trafikfara som de utsätts för med farliga omkörningar och de hot de får utstå från andra i trafiken.

Förra helgen hade Grön Ungdom sitt digitala riksårsmöte där vi enades om att EPA:n borde få köra i 45km/h. Dels för att andra bilister inte får köra i 30 på till exempel en 90-väg på grund av trafikfara, så varför tvingar vi våra 16-åringar till det?

Men också för att bilarna är riktiga bilar som har krav på besiktning. Märkligt nog tvingas epatraktorerna genom växelspärrarna också att köra på väldigt höga motorvarv, vilket höjer både bränsleförbrukning och utsläpp i onödan. Detta behöver justeras. På Miljöpartiets kongress i höst får vi se om även de vill ta ställning för 45 för EPA:n.

ANNONS

EPA:n behövs framförallt för de som bor utan någon möjlighet till kollektivtrafik, men det är också viktigt att förstå att det är en kultur i sig. När du sitter bakom dem i trafikkön för att du ska till gymmet borde du inte ha mer bråttom än andra människor som har sina fritidsintressen. Ta det lugnt i trafiken och höj EPA:n till 45.

Johan Thunberg

Grön Ungdom

ANNONS