De vill göra sin bostadsrättsförening mer attraktiv inför framtiden. Erik Helander sitter i styrelsen och tillsammans med Patrik Strand har han drivit projektet att utrusta föreningens parkeringar med hela 20 laddpunkter. Foto: Annika Sahlin Ottosson
De vill göra sin bostadsrättsförening mer attraktiv inför framtiden. Erik Helander sitter i styrelsen och tillsammans med Patrik Strand har han drivit projektet att utrusta föreningens parkeringar med hela 20 laddpunkter. Foto: Annika Sahlin Ottosson Bild: -

Satsar på tio laddstolpar – bara en har elbil

Bostadsrättsföreningen Nytorpshöjd ligger i framkant i Stenungsund när det gäller att satsa på laddstolpar för elbilar. Om fyra veckor ska 10 stolpar ner i backen och fler föreningar är på gång.

ANNONS
|

2030 ska landets fordonsflotta vara fossiloberoende och andelen elbilar och laddhybrider ökar i snabb takt. I augusti i år fanns nästan 138 000 laddbara personbilar i landet, varav 1 9476 i Västra Götaland och det behövs fler stationer för laddning. Det finns också möjlighet att få statligt stöd för en laddplats - bland annat för bostadsrättsföreningar och privatpersoner med egen fastighet. Förra året ansökte 377 bostadsrättsföreningar bidraget och i år har hittills 1 002 ansökningar gjorts i Västra Götaland.

En förening som ligger i framkant i Stenungsund är Nytorpshöjds bostadsrättsförening med 40 medlemmar. Där har styrelsen beslutat om 20 laddpunkter fördelade på tio stolpar. Diskussionen att utrusta sin parkering med el har pågått i cirka två år.

ANNONS

– Det råder delade meningar om investeringen, men i och med att övriga medlemmarna som inte vill ha laddare inte belastas ekonomiskt men värdet på deras lägenheter ökar så beslutade vi att göra satsningen, säger Erik Helander, ordförande i föreningen.

Kostnaden för en laddstolpe är beroende på vilken typ som installeras, men det varierar från cirka 5 000 till 12 000 kronor. Till det kommer också kostnad för anläggandet av stolpen. Den ansökningsbara bidragsdelen är 50 procent av totalkostnaden upp till maximalt 15 000 kronor per laddpunkt.

– Vi har totalt 66 parkeringsplatser inklusive besöks- och garageplatser så vi elektrifierar knappt en tredjedel av beståndet. Kostnaden för hela investeringen beräknas till drygt 400 000 för vår förening och vi har fått beviljat bidrag motsvarande drygt 200 000 kronor.

Finansieringen av elprojektet kommer de medlemmar som vill ha laddningsmöjlighet att stå för.

– Hyran för parkeringsplats är i dag 49 kronor och för den som vill ha en laddpunkt beräknas avgiften bli 200 kronor plus elförbrukningen.

Föreningen har inte tagit någon hjälp från kommunen som har tagit fram en plan för laddinfrastruktur. I det dokumentet står gällande icke publika laddstationer att kommunen planerar att informera om vikten av att anpassa sitt uttag efter elbil och inte använda sig av motorvärmaruttaget som kan leda till överhettning och brand. Stenungsunds kommun uppges vilja verka för att även icke publika laddplatser etableras och att det ska att läggas ut information på hemsidan. Men någon information finns inte att hitta, förutom själva planen som lades ut 2017 efter beslut i kommunfullmäktige i maj det året. Planen var dessutom bara giltig fram till 2019. Varför det inte finns mer information förklarar Camilla Svensson, verksamhetschef Infrastruktur, Stenungsunds kommun så här:

– Vad det gäller arbetet kring laddstationer kopplat till laddinfrastrukturplanen så ligger detta planerat med start 2021. Anledningen till att det inte ligger ytterligare information på hemsidan i frågan är just för att arbetet inte kommit igång, och planeras då under nästa år.

Miljöpartiet lokalt har stött på vid flertal tillfällen för att få tjänstemannaorganisationen att komma igång med arbetet. Partiets gruppledare Jimmy Lövgren är inte nöjd med att det drar ut på tiden:

– Det är givetvis inte bra och det här är något vi påpekar ofta. På nåt sätt har det hela tiden fallit mellan stolarna. Vi vill att det ska komma ut så mycket stolpar som möjligt.

Nytorpshöjds bostadsrättsförening har heller inte kontaktat kommunen för att få råd och tips, utan har rådgjort med de företag de tagit in offert från.

– Vi har själva läst på samt fått stöd och råd av elfirmorna som varit ute på plats för de har vanan och expertisen, säger Erik Helander.

Ett annat bostadsområde som som funderar på en satsningar på elstolpar är samfälligheten på Dragonvägen med 14 fastigheter, där Mats Ödman engagerat sig i frågan.

– Jag skrev till kommunen men fick bara ett enkelt svar om att det finns en infrastrukturplan att hitta på deras hemsida, man skulle önska att kommunen fanns med på ett bättre sätt. Vi har istället pratat med andra föreningar bland annat med Nytorpshöjd som nog ligger ungefär ett halvår före oss i tiden. Vi tänker att det är bra att vara förberedda om vi tar ett beslut att investera och om man ska ha en chans att söka bidraget. Just nu har vi inga som har elbilar här och vi är en mindre förening, så vi får först kolla av hur många som skulle vara intresserade. Vi vill uppfattas som attraktiv aktör.

Han menar att det borde satsas på fler offentliga laddmöjligheter för att locka fler att välja elbilar snabbare.

– Ja för det finns inte så många här i Stenungsund. De skulle behövas bland annat i centrum.

Annika Sahlin Ottosson

annika.sahlin@lokaltidningensto.se

Bidrag för laddstationer

Bidraget kan ges till företag, flerbostadshus som bostadsrättsföreningen och andra organisationer för installation av laddningsstationer som används av dem själva. Exempel: Laddningsstationer som installeras för en bostadsrättsförenings medlemmar eller på ett företags personalparkering. Tidigare ingick denna typ av laddinfrastrukturstöd i Klimatklivet. I syfte att förenkla har regeringen beslutat om särskilda regler för dessa. Bestämmelserna gäller enligt en ny förordning.

Det finns 31 miljoner kronor för bostadsrättsföreningar att söka.

Det finns även 38 miljoner kronor avsatta för privatpersoner med egen fastighet. I september beslutades att skjuta till ansökningsbara medel med 50 miljoner

ANNONS